الي قلبها ضعيف لا تدخل الي تريد تدخل وتقره القصه ع مسؤليتها… .عفريت أم شريف
في البداية قبل ما احكي القصة عاوزة أقولكم إن الحكاية بدأت من سنين من قبل ما اعرف عن أم شريف وعفريتها ، طول عمري بحب اسمع قصص الجن والعفاريت والحجات المرعبة ، بحب أسمع قصص الرعب والحجات الغريبة للي حصلت مع الناس بس ، واعد أفكر في الجن والعفاريت والاشباح وكل الحجات دى ، واقول يا ترى شكلهم ايه مرعبين زى مبنسمع عنهم ، كان فضولي بيموتني علشان اعرف عن العالم دا بس كنت بخاف اقرى في كتب السحر والشعوذة وتحضير الجن لغاية محصلي اللي حصل يومها .
اسمي محاسن خلصت كلية التربيه واتجوزت وسكنت في بيت عيلة مع حماتي في شبرا الخيمة ، من بداية جوازى وسكني الشقة في حجات غريبة بتحصلي من اول ما اتجوزت , كان في حجات غريبة بتحصل معايا ، يعنى مثلا اوقات كنت ألاقي جوزي قاعد يتفرج على التلفزيون ، أقوله اعملك شاي معايا يا حمادة ، كان يبصلي اووى ويضحك بطريقة غريبة ويقلي عمليلي الشاي تقيل وزودي النعناع , بعد معمل الشاي كنت أروح اديهوله الاقيه في اوضة تانية والتلفزيون مقفول ، كان يبصلي وهو مستغرب اووى ويقلي ايه دا انا قولتلك اني مبحبش الشاي يا محاسن عملتيه ليه ، كنت لسه متجوزة جديد وبفتكره بيهزر معايا وعاوز يخوفني ويعمل مقلب بس هزار بايخ ، فكنت اشرب انا الكوبايتين واسكت علشان ميحسش اني خايفة وانتصر عليا
وفي يوم تاني كنت بستحمى وسمعت صوته بينادي عاوز حاجة من أوضة النوم ، بس كان صوته غريب وتخين شوية قولتله اصبر لما اخرج ، لما خرجت علشان اجبله اللي هو عاوزة اكتشفت انه مش موجود بالشقة اصلا ، كلمته على التليفون لقيته لسه مرجعش ، وقتها خوفت وحسيت ان في حاجة غريبة بتحصل لأن الموقف اتكرر كذا مرة ، لدرجة اني بقيت اخاف اعد لوحدي بالشقة ، حكيت احكاية لجدتي الله يرحمها قالتلي بلاش ارد حد بينادي عليا خالص غير لما يكون ادامي ، وجدتي قالتلي وحذرتي اني بلاش انادي علي حد بالليل بصوت عالي ، لما سألتها ليه مرديتش ترد عليا خالص وقالتلي اسمعي الكلام هي بتفهم في السجر والمس ، عملت بالظبط زى ما قالتلي بس اوقات كتير كنت بسمع خطوات ورجلين تقيلة ، كان زى ميكون في حجات بتجري بالشقة اللي في الدور اللي فوقي علطول مش عارفة بس زى ميكون حد بيجرجر حاجة بصعوبة على الأرض ، وبعدها احس وكأن حد بيتنفس في الاوضة جنبي وقتها بيكون جوزى في الشغل وانا لوحدي ، كنت بترعب اووى واشغل اذاعة القرآن الكريم واخرج من الاوضة
لدرجة كنت بخاف انام الشقة لوحدي ، فطلبت من حماتي انها تبات الليلة دى معايا لانى خايفة ، وبعد نصف الليل كانت الساعة واحدة بعد نص الليل لقيت حماتي بتصحيني بطريقة غريبة وبتزعق جامد ، عمالة تقول انت ازاي تعملي كدة وتضربيني وأنا ناية انت اتجننت ، مكنتش مصدقة اللي بتقوله لاني إستحاله أعمل اللي بتقول عليه واضربها وهي نايمة ، انا لسه متجننتش اعدت احلفلها ان دا محصلش وهي كانت بتحلم ، بس هي اعدت تزعق وقالتلي الصبح هعرفك مقامك لما جوزك يرجع من السفر هخليه يطلقك هعرفك ازاي تعملي كدة لازم اخليه يطلقك كنت بعيط ومش فاهمة ايه اللي بيحصل وحماتي بتقول ايه وهتخلي جوزي يطلقني ليه ، روحت وراها اترجاها تسمعني وكانت واقفة قدام باب الحمام ، بصيت على اوضة الاطفال لقيت حماتي في سابع نومه على السرير ، اعدت اصوت زى المجنونة ، وبسرعة جريت على الشارع وانا بصرخ بصوت عالي عفريت عفريت ، وصلت بيت جدتي وبعدها فقدت الوعي قدام الباب وانا بقول عفريت ، جدتي الله يرحمها اعدت تقرالي قرآن كتير ، قالت اني ممسوسة من الجن ، بابا جابلي شيخ واعد يقرالي صور من القرآن الكريم وشربني ميه وحجات غريبة ، المهم الحمد لله بقيت كويسه اووى .
التكمله اهنا 👇
العضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
عيونج حياتيالعضوة: 550643 , منذ 4 سنوات
@user-652497 حلوة بس اندمجت فجأة خلصت القصةالعضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
🌑🌟🌤⛅🌥☄🌓العضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
🌻🌒✨🌥⭐🌘🌏💫العضوة: 586237 , منذ 4 سنوات
قريت الفصة للآخر لقيتها غريبة وتشبه افلام الهند .عن جد انا ما صدقتها انها حقيقيةالعضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
@user-586237 اكيد مو حقيقيه ياعمري مجرد قصه 😊العضوة: 586237 , منذ 4 سنوات
يا بنت الإيييييه ههههههههه انت عفريتة بحد ذاتها الله يعطيك الخير.العضوة: 522470 , منذ 4 سنوات
حلوةالعضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
😊العضوة: 652497 , منذ 4 سنوات
عيونك لحلوه